Z dniem 1 września br. rozpoczął się kolejny II etap realizacji w roku szkolnym 2014/2015 projektu "Program kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli, podporządkowany potrzebom tych podmiotów w obszarach wymagających szczególnego wsparcia – Powiat Chodzieski".
W wyniku przetargu została wyłoniona firma - Regionalny Ośrodek Edukacji Sp z o.o. Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli z Wrocławia, która przeprowadzi zajęcia w ramach Rocznych Planów Wspomagania w szkołach i przedszkolach. Firma ta będzie realizowała wykłady i warsztaty w ramach doskonalenia nauczycieli i konsultacje indywidualne oraz grupowe.
Ogółem na każdą z 20 jednostek uczestniczących w projekcie, przeznaczonych jest 27 godzin, w tym: 21 godzin na doskonalenie w postaci wykładów i warsztatów oraz 6 godzin na wdrażanie w postaci konsultacji indywidualnych i grupowych. Natomiast prowadzenie zajęć przez ekspertów w ramach sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli kontynuować nadal będzie firma Scentia – Michał Bartz, Kinga Żurczak s.c. z Poznania, która w wyniku przetargu została wyłoniona w roku 2013 do prowadzenia zajęć w roku szkolnym 2013/2014 i 2014/2015.
Na podstawie zdiagnozowanych potrzeb w ramach Rocznego Planu Wspomagania dla szkół i przedszkoli (RPW) w/w firma z Wrocławia przeprowadzi warsztaty, wykłady oraz konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli w niżej wymienionych obszarach wsparcia:
Lp. | Nazwa szkoły/przedszkola | Obszar wsparcia |
---|---|---|
1. | Miejskie Przedszkole nr 5 w Chodzieży | Praca z uczniem młodszym. |
2. | Szkoła Podstawowa nr 3 im. Powstańców Wlkp. w Chodzieży | Rodzice są partnerami szkoły. |
3. | Szkoła Podstawowa im.T.Kotarbińskiego w Budzyniu | Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych. |
4. | Gimnazjum im. Powstańców Wlkp. w Budzyniu | Nauczyciel 45+. |
5. | Szkoła Podstawowa im. M.Konopnickiej w Zespole Szkół w Szamocinie | Szkoła promuje wartość edukacji. |
6. | Publiczne Gimnazjum w Zespole Szkół w Szamocinie | Szkoła promuje wartość edukacji. |
7. | Szkoła Podstawowa im.Powstańców Wlkp. w Radwankach | Szkoła promuje wartość edukacji. |
8. | Szkoła Podstawowa nr1 im. St.Staszica w Chodzieży | Rodzice są partnerami szkoły. |
9. | Szkoła Podstawowa im H.Sienkiewicza w Strzelcach | Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? |
10. | Szkoła Podstawowa im.M.Kopernika w Zespole Szkół w Margoninie | Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? |
11. | Szkoła Podstawowa w Wyszynach | Nauczyciel 45+. |
12. | Miejskie Gimnazjum im.I.J.Paderewskiego w Chodzieży | Nauczyciel 45+. |
13. | Publiczne Gimnazjum w Zespole Szkół w Margoninie | Budowa koncepcji pracy szkoły. |
14. | Przedszkole Samorządowe w Margoninie | Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych. |
15. | I Liceum Ogólnokształcące im.św.Barbary w Chodzieży | Szkoła promuje wartość edukacji. |
16. | Gimnazjum w Zespole Szkół Licealno-Gimnazjalnych im.J.Wybickiego w Ratajach | Nauczyciel 45+. |
17. | Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im.H.Cegielskiego w Chodzieży | Nauczyciel 45+. |
18. | Technikum w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im.H.Cegielskiego w Chodzieży | Szkoła promuje wartość edukacji. |
19. | II Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im.H.Cegielskiego w Chodzieży | Budowa koncepcji pracy szkoły. |
20. | Technikum w Zespole Szkół Licealno-Gimnazjalnych im.J.Wybickiego w Ratajach | Nauczyciel 45+. |
Zgodnie z założeniami projektu pierwszym etapem kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli była pogłębiona diagnoza ich potrzeb. Punktem wyjścia w diagnozie były rozmowy z dyrektorami oraz spotkania z radami pedagogicznymi mające na celu określenie ważnych obszarów działalności szkoły czy przedszkola, wymagających wsparcia. Na podstawie zdiagnozowanych potrzeb opracowany został Roczny Plan Wspomagania dla szkół i przedszkoli (RPW) zawierający harmonogram i formy działań.
Szkoły i przedszkola biorące udział w projekcie, na podstawie diagnozy realizują niżej wymienione obszary wsparcia:
Lp. | Nazwa szkoły/przedszkola | Obszar wsparcia |
---|---|---|
1. | Miejskie Przedszkole nr 5 w Chodzieży | Budowa koncepcji pracy przedszkola. |
2. | Szkoła Podstawowa nr 3 im. Powstańców Wlkp. w Chodzieży | Szkoła promuje wartość edukacji. |
3. | Szkoła Podstawowa im.T.Kotarbińskiego w Budzyniu | Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną? |
4. | Gimnazjum im. Powstańców Wlkp. w Budzyniu | Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? |
5. | Szkoła Podstawowa im. M.Konopnickiej w Zespole Szkół w Szamocinie | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki. |
6. | Publiczne Gimnazjum w Zespole Szkół w Szamocinie | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki. |
7. | Szkoła Podstawowa im.Powstańców Wlkp. w Radwankach | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki. |
8. | Szkoła Podstawowa nr1 im. St.Staszica w Chodzieży | Postawy uczniowskie. Jak je kształtować? |
9. | Szkoła Podstawowa im H.Sienkiewicza w Strzelcach | Rodzice są partnerami szkoły. |
10. | Szkoła Podstawowa im.M.Kopernika w Zespole Szkół w Margoninie | Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich. |
11. | Szkoła Podstawowa w Wyszynach | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki. |
12. | Miejskie Gimnazjum im.I.J.Paderewskiego w Chodzieży | Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki. |
13. | Publiczne Gimnazjum w Zespole Szkół w Margoninie | Postawy uczniowskie. Jak je kształtować? |
14. | Przedszkole Samorządowe w Margoninie | Rodzice są partnerami przedszkola. |
15. | I Liceum Ogólnokształcące im.św.Barbary w Chodzieży | Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych. |
16. | Gimnazjum w Zespole Szkół Licealno-Gimnazjalnych im.J.Wybickiego w Ratajach | Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? |
17. | Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im.H.Cegielskiego w Chodzieży | Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
18. | Technikum w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im.H.Cegielskiego w Chodzieży | Nauczyciel 45+ |
19. | II Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im.H.Cegielskiego w Chodzieży | Nauczyciel 45+ |
20. | Technikum w Zespole Szkół Licealno-Gimnazjalnych im.J.Wybickiego w Ratajach | Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych. |
Obecnie projekt jest na etapie realizacji wykładów i warsztatów w ramach doskonalenia nauczycieli i konsultacji indywidualnych oraz grupowych. We wszystkich 20 jednostkach biorących udział w projekcie zrealizowano do końca marca br. ok. 50% zaplanowanych form doskonalenia. Ogółem na każdą jednostkę przeznaczonych jest 27 godzin, w tym: 21 godzin na doskonalenie w postaci wykładów i warsztatów oraz 6 godzin na wdrażanie w postaci konsultacji indywidualnych i grupowych. Firmą, która zajmuje się realizacją zajęć w ramach RPW w szkołach i przedszkolach w roku szkolnym 2013/2014 jest firma Scentia – Michał Bartz, Kinga Żurczak s.c. z Poznania. Ta sama Firma, w wyniku przetargu, została również wyłoniona do prowadzenia zajęć przez ekspertów w ramach sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli w roku szkolnym 2013/2014 i 2014/2015. Eksperci zewnętrzni reprezentujący Firmę przeprowadzili szereg warsztatów i wykładów w ramach sieci dyrektorskiej, psychologiczno-pedagogicznej, matematyczno-przyrodniczej oraz sieci humanistycznej. Nauczyciele i koordynatorzy pracują na platformie elektronicznej, która zapewnia uczestnikom ciągłość działania, ale także stanowi dodatkowy sposób kontaktu, umożliwiający dyskusję i wymianę doświadczeń. Jak już wyżej wspomniano, równolegle z przeprowadzanymi cyklami warsztatów i szkoleń, następuje systematyczne wdrażanie zdobytych przez nauczycieli umiejętności do praktyki szkolnej w różnych obszarach. Na efekty oczywiście, trzeba będzie poczekać, bo zmiany w procesach pedagogicznych zachodzą stopniowo.
Podsumowując dotychczasową realizację projektu można zauważyć widoczną zmianę postawy uczestników, tj. od początkowego braku zaufania i dystansu (nieznajomość prowadzących, mała wiedza dotycząca sposobu pracy i celu diagnozy, traktowanie każdej zewnętrznej ingerencji w życie szkoły jako próby wartościowania i oceny pracy nauczycieli) do narastającej w ciągu trwania szkoleń i warsztatów otwartości i zaangażowania w pracę nad nowymi rozwiązaniami. Nauczyciele są w zdecydowanej większości zadowoleni z jakości prowadzonych szkoleń, z tego, że eksperci reagują i dostosowują zajęcia do konkretnych potrzeb uczestników zajęć. Stopniowo, dzięki dużemu zaangażowaniu nauczycieli, zwiększenie spójności programów doskonalenia z rzeczywistymi potrzebami szkół i przedszkoli staje się faktem.