W dniu 14 listopada 2017 roku w obiekcie Komendy Powiatowej PSP w Chodzieży odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego Starosty Powiatowego w Chodzieży (w składzie szef zespołu Julian Hermaszczuk - Starosta Chodzieski, zastępca Mirosław Juraszek - Wicestarosta Chodzieski, Komendant Powiatowy Policji mł. insp. Sławomir Sobański, Komendant Powiatowy PSP st. kpt. Ryszard Skiba, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Krzysztof Marmur, Prezes MZK sp. z o.o. w Chodzieży – Edyta Weistok, Prezes MWiK sp. z o.o. w Chodzieży Stanisław Biniecki, pracownicy starostwa powiatowego Małgorzata Gajzler, Rafał Wypusz), a także zaproszeni goście, wśród których byli burmistrzowie i wójtowie gmin powiatu w osobach wójta gminy Budzyń Marcina Sokołowskiego, burmistrza miasta i gminy Margonin Janusza Piechockiego, zastępcy burmistrza miasta Chodzieży Piotra Witkowskiego, sekretarz gminy wiejskiej Chodzież Katarzyny Staśkowiak, sekretarza miasta i gminy Szamocin Macieja Nowaka - wraz z pracownikami gmin zajmującymi się sprawami zarządzania kryzysowego oraz osobami odpowiedzialnymi za gminne wodociągi i oczyszczalnie, a także przedstawiciele: GDDKiA – p. Bolesław Śliwiński i RDW – p. Leonard Kryger, , ENEA Operator – p. Jan Krzyścin, z-ca Komendanta Powiatowego PSP w Chodzieży mł. bryg. Leszek Naranowicz.
Posiedzenie to było wynikiem przeprowadzonego w dniach 18-20 października 2017r. szkolenia z zakresu zarządzania kryzysowego, tematem którego było działanie powiatowych i gminnych centrów zarządzania kryzysowego podczas nawałnic. Wówczas szkolenie to odbyło się w gminie Czersk, najbardziej dotkniętym obszarze Polski podczas wichury z 11 na 12 sierpnia br. W szkoleniu wzięli udział starostwie, wójtowie i burmistrzowie powiatu chodzieskiego oraz przedstawiciele powiatowych służb. Zapoznanie się ze skalą zjawiska i ogromem przeróżnych problemów podczas nawałnic (od braku łączności, poprzez brak dostępu do osób najbardziej potrzebujących pomocy, brak prądu, podtopienia, trudności z dostarczaniem paliwa, tak do samochodów, jak i urządzeń spalinowych - pił, pomoc psychologiczna, aż do „zagospodarowania” ponad tysięcznej armii wolontariuszy służących bezinteresowną pomocą), to nieoceniona wiedza i doświadczenie, które posłużyły do wyciągnięcia wniosków, jak skuteczniej działać podczas tego typu zdarzeń.
Podczas posiedzenia Zespołu wspomniane wnioski w formie prezentacji przedstawione zostały wszystkim zebranym. Podczas dyskusji omawiano największe problemy, jakie mogą pojawić się na „podwórku chodzieskim”, przede wszystkim brak możliwości powiadamiania o zagrożeniach i zdarzeniach (przy braku połączeń z telefonów stacjonarnych i komórkowych oraz braku Internetu), brak dojazdu (dostępu) do osób poszkodowanych oraz miejsc dotkniętych zdarzeniem, braku zasilania miejscowości w energię elektryczną.
Wskazane zostały kierunki dalszych działań starosty, wójtów i burmistrzów oraz poszczególnych służb do przygotowania się na wypadek zdarzeń o znamionach kryzysowych. Wspólnie wskazano m. in. na potrzebę tworzenia gminnych „magazynów zarządzania kryzysowego”, które wyposażone zostaną w plandeki, młotki, listwy krawędziaki i inne materiały i sprzęt.
Na koniec Starosta Powiatu Julian Hermaszczuk, korzystając z obecności mediów, wystosował apel do społeczeństwa powiatu chodzieskiego, w którym podkreślił, że mieszkańcy w znacznym stopniu sami mogą i powinni zabezpieczyć się przed skutkami anomalii pogodowych oraz trudnego okresu zimowego, gdyż pomoc, mimo chęci urzędów, służb i inspekcji, nie zawsze nadejdzie w oczekiwanym przez poszkodowanych czasie.
Przemysław Skonieczny